Po dłuższej przerwie wracam do Was z dawką materiałów. Ci, którzy śledzą mnie na Facebooku wiedzą ile projektów realizuję stacjonarnie (w szkołach, przedszkolach, na koloniach, półkoloniach itp.) Końcówka minionego roku była dla mnie bardzo intensywna, dlatego też nie pojawiały się żadne nowe posty. Jednak wraz z początkiem roku mam „postanowienie poprawy' 😊 i chciałabym dzielić się z Wami scenariuszami oraz doświadczeniem zebranym w trakcie różnych projektów.
Część postów będzie poświęcona edukacji finansowej dzieci (i tutaj szczególnie polecam się rodzicom), a część (w tym dzisiejszy post) doradztwu zawodowemu (a to z kolei ukłon w stronę nauczycieli).
Czyli każdy znajdzie coś dla siebie (mam nadzieję 😉 )
Na początku usystematyzujmy informacje na temat tego jak doradztwo zawodowe powinno wyglądać na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Dokładne wytyczne dotyczące treści programowych znajdziecie w załącznikach do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Działania te powinny być realizowane przez nauczycieli prowadzących konkretne zajęcia, pedagogów i psychologów, którzy mogą współpracować między innymi z pracodawcami, szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli lub instytucjami rynku pracy.
Oprócz wyżej wymienionych zadań, które powinny być realizowane w toku całej nauki przez nauczycieli, ustawodawca wyodrębnił specjalne godziny poświęcone stricte doradztwu zawodowemu. Poniżej przedstawiam wymiar tych godzin na poszczególnych poziomach edukacyjnych.
Realizacją tych godzin zajmuje się Doradca Zawodowy (osoba, która ukończyła studia z doradztwa zawodowego – licencjackie, magisterskie lub podyplomowe). A co się stanie gdy takiego nauczyciela nie ma w szkole?
Ustawodawca do roku szkolnego 2021/2022 włącznie, pozostawia dyrektorowi szkoły „furtkę”. Może on powierzyć prowadzenie tych konkretnych godzin doradztwa zawodowego innemu nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi.
Czego zatem powinny dotyczyć te zajęcia z doradztwa zawodowego? Czterech głównych obszarów:
Systematycznie będę publikowała na blogu scenariusze zajęć, które wpisują się w poszczególne obszary. Staram się aby scenariusze odpowiadały na potrzeby uczniów, więc oprócz zaplanowanych zgodnie z wytycznymi zajęciami prowadzę również warsztaty z kompetencji miękkich czy warsztaty dotyczące otwierania własnej działalności. Moim celem jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom młodych ludzi, dlatego daję im podczas zajęć możliwość podzielenia się własnymi pasjami, zainteresowaniami. Ważne jest by uczniowie wiedzieli i czuli, że te zajęcia są dla nich i my jako nauczyciele robimy wszystko by sprostać ich wymaganiom, a jednocześnie, że wyciągną z nich tyle ile sami będą chcieli – w zależności od tego jak bardzo się zaangażują.
I w tym miejscu dodam jeszcze dwie istotne informacje:
Z czasem udostępnię również SPIS wszystkich scenariuszy, aby łatwiej było je skompletować w całość.
Jestem ciekawa, czy interesuje Was również temat Wewnętrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego – dajcie znać w komentarzu.
Dzisiaj mam dla was DO POBRANIA zupełnie ZA DARMO aż dwa SCENARIUSZE dla klas VII (choć spokojnie można je wykorzystać również w klasie VIII jeśli zaczynamy pracę z tymi uczniami). Oba scenariusze wpisują się w obszar „POZNANIE SIEBIE – ZASOBY':
- Scenariusz „POZNAJMY SIĘ” – idealny na pierwsze zajęcia z uczniami,
- Scenariusz „WSZYSCY JESTEŚMY ZDOLNI” – z kwestionariuszem inteligencji wielorakich Gardnera.
Jeśli chcesz pobrać scenariusze zajęć wystarczy, że wpiszesz swój adres email a poniżej pojawi się link z plikiem do pobrania – każdy scenariusz wymaga osobnego pobrania.
PS Jeśli zrealizujesz chociaż częściowo pobrany scenariusz koniecznie podziel się wrażeniami w komentarzu! (tutaj bądź na Facebooku) :)
chetnie skorzystam ze scenariuszy
SUPER SCENARIUSZE. CHĘTNIE ZAPOZNAM SIĘ Z INNYMI. pOZDRAWIAM SERDECZNIE I BARDZO DZIĘKUJĘ