„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”

Heraklit z Efezu

 

Ten grecki filozof ponad 2500 lat temu wypowiedział zdanie, które (chyba każdy z Was się zgodzi) jest dziś niezwykle aktualne. Dzisiejszy świat jest bardzo dynamiczny, zmienia się każdego dnia. Każdego dnia ludzkość odkrywa coś, a tyle jeszcze jest do odkrycia!

 

Jeśli znakiem naszych czasów i przyszłości jest rzeczona ZMIANA – to kompetencją przyszłości będzie z pewnością zdolność do efektywnego reagowania na tę zmianę, a może nawet wyprzedzanie zmian! Szacuje się, że ponad 50% dzieci w szkołach podstawowych będzie pracowało w zawodach, których jeszcze nie ma. Nietrudno sobie to wyobrazić wiedząc, że jeszcze kilkanaście lat temu (kiedy na przykład ja byłam w podstawówce 😉 ) nikt nie wiedział, nie słyszał o kimś takim jak influencer, specjalista ds. social media czy analityk big data.

Dlatego tak ważne jest obserwowanie trendów na rynku pracy, monitorowanie prognoz dotyczących poszukiwanych przez pracodawców kompetencji i zapotrzebowania na konkretne umiejętności.

Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix (IFTF) w 2011 roku wraz z pracownikami m.in. IBM i studia Walta Disneya przygotowali raport, w którym przewidywali jakie zmiany czekają rynek pracy w 2020 roku.

Dzisiaj możemy zweryfikować czy się mylili? 😊

W raporcie zostały wymienione m.in. uwarunkowania wpływające na rynek pracy, które z kolei stwarzają potrzebę poszukiwania/ kształtowania nowych kompetencji u pracowników*

 

Widzimy, że uwarunkowania wymienione w raporcie faktycznie kreują naszą rzeczywistość, chociaż w odniesieniu do ekspansji globalnych korporacji dodałabym również zwiększające się znaczenie lokalnych firm, czasem niewielkich, rodzinnych, które dzięki oferowaniu unikatowych, wysokiej jakości produktów w różnych branżach, dzięki marketingowi internetowemu prężnie się rozwijają i wchodzą na co raz to nowe rynki, przekształcają działalność z lokalnej na międzynarodową.

Te trendy implikują zmiany w poszukiwanych przez pracodawców kompetencjach u pracowników – i to jest clou tego, o czym warto porozmawiać z dziećmi/uczniami – O KOMPETENCJACH.

W scenariuszu i prezentacji, które możecie pobrać na końcu wpisu znajduje się zestawienie kompetencji wymienionych we wspominanym raporcie. Wskazuje w nim również możliwości kształtowania kompetencji już w trakcie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Dzieci i młodzież rzadko zdają sobie sprawę z tego, że przynależność do stowarzyszeń, udział w wolontariatach, projektach szkolnych, praktykach czy sezonowa praca to idealne miejsca do rozwijania wielu umiejętności, a jednocześnie budowanie swojego CV.

Szkoły również powinny wychodzić naprzeciw uczniom i angażować się w różnego rodzaju projekty międzynarodowe (wymiany, Odyseja Umysłów, Erasmus+ i eTwinning) dzięki, którym może rozwijać się między innymi umiejętność pracy w wielokulturowych zespołach i umiejętność pracy w wirtualnych zespołach.

Możliwości rozwijania tych kompetencji jest wiele, zwłaszcza w dobie informatyzacji, kiedy możemy wykorzystać Skype'a do kontaktu z rówieśnikami z drugiej części półkuli i pracować z nimi nad wspólnym projektem.

 

 


* Dane z: www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf, Future Work Skills 2020, 2011, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute University Avenue.

 

PS. Jeśli chcesz pobrać scenariusz zajęć wystarczy, że wpiszesz swój adres email a poniżej pojawi się link z plikiem do pobrania.

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od ARP Katarzyna Ciupa, 64-920 Piła ul. Staromiejska 15 lok. 36 NIP: 7642519552

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne w celach marketingowych przez ARP Katarzyna Ciupa, 64-920 Piła ul. Staromiejska 15 lok. 36 NIP: 7642519552 i oświadczam, iż podanie przeze mnie danych osobowych jest dobrowolne oraz iż zostałem poinformowany o prawie żądania dostępu do moich danych osobowych, ich zmiany oraz usunięcia.