Czas na konkrety!
Często słyszę pytanie: to jak Ty uczysz te małe dzieci przedsiębiorczości? Przecież one jeszcze dobrze liczyć nie potrafią…
No cóż, liczyć potrafią i to na siebie ;) i razem realizują świetne projekty! Ale przejdźmy do konkretów.
Przedsiębiorcze postawy i kompetencje kształtują się najlepiej przez podejmowanie przez uczniów różnych aktywności. Metoda projektu pozwala przede wszystkim wybrać obszar, w którym uczniowie działają, a co za tym idzie wykorzystać ich talenty i wzbudzić motywację – dlatego wykorzystuję ją często na zajęciach. Motywacja zostaje pobudzona przede wszystkim wtedy, gdy pozostawiona jest przestrzeń na zadawanie pytań i realizowanie własnych zainteresowań. Wtedy dopiero nauka nabiera sensu, ponieważ stawiane przed samym sobą zadania siłą rzeczy mają sens, a ten jest kluczem do entuzjazmu.
Dzieci i młodzież uwielbiają wybierać czym się będą zajmować i z dużo większym zaangażowaniem podchodzą do tak wybranych aktywności. Projekt daje również możliwość zdobycia takich kompetencji jak umiejętność współpracy, organizacji czasu, podziału obowiązków, a jednocześnie uczy odpowiedzialności.
Chcę Wam dzisiaj przedstawić scenariusz projektu dotyczącego zorganizowania Szkolnego Świątecznego Jarmarku (w okolicach Świąt Bożego Narodzenia), na który uczniowie zapraszają rodziców, dziadków, nauczycieli, pozostałych uczniów celem sprzedaży samodzielnie wykonanych przedmiotów (stroiki z szyszek, lampiony ze słoików, ozdoby choinkowe z masy solnej, kartki świąteczne itp. – pomysły mają pochodzić od uczniów) – inspiracje na zdjęciach poniżej:
Produkty – pomysły uczniów
Niezwykle ważny jest cel na jaki uczniowie zarabiają pieniądze – go również wybierają dzieci – choć idea jest taka, iż ma być to ogólnie pojęta pomoc innym, a nie zarobek na własne potrzeby, np.: pomoc choremu rówieśnikowi, pieniądze na zakup przez szkołę sprzętu edukacyjnego, pomoc zwierzętom itp. W trakcie realizacji takich projektów uczniowie mają okazje w praktyce zobaczyć i sprawdzić jak wygląda marketing (promowanie wydarzenia), kalkulacja zysków, cen, a także szacowanie możliwej sprzedaży. Przykładem promocji kiermaszu była reklama nakręcona przez uczniów Szkoły Podstawowej Mieszko w Poznaniu – do zobaczenia tutaj.
Oprócz wartości ekonomicznej, projekt daje możliwość rozwoju wielu kompetencji tj.: odpowiedzialności, planowania, współpracy, wyszukiwania informacji i inspiracji, obsługi klienta, sprzedaży itd. Natomiast ewaluacja projektu ma bardzo dużą wartość edukacyjną: pozwala wyciągnąć wnioski na przyszłość, wynieść naukę z popełnionych błędów a jednocześnie zmotywować uczniów do dalszych działań dzięki podkreśleniu tego co w projekcie się udało.
Pomoc innym, która jest finalnym efektem projektu buduje poczucie społecznej odpowiedzialności wśród uczniów, wrażliwości na potrzeby innych ludzi a także buduje altruistyczne postawy. Poniżej zdjęcie z Kamilem, którego udało się wesprzeć podczas tegorocznego kiermaszu w Szkole Podstawowej Harmonia:
Gotowy, ramowy scenariusz projektu publikuje poniżej –> wystarczy kliknąć na każdej z stron i zapisać grafikę na komputerze. Mam nadzieję, że się przyda wszystkim nauczycielom, a przynajmniej będzie inspiracją do własnych dzialań :D
scenariusz
A na koniec jeszcze kilka zdjęć z tegorocznych kiermaszów: